Når du indgår en aftale med en entreprenør, er det vigtig at lave den i forhold til et standard aftaledokument. I de fleste tilfælde vil det være mest relevant at bruge AB Forbruger. Nogle entreprenører bruger stadig AB 92 som aftalegrundlag. Her skal man være opmærksom på, at der gælder andre regler i forhold til forbrugere. Entreprenøren vil derfor altid hæfte i 10 år for fejl og mangler over for den private forbruger; også selvom der står 5 år i AB 92.
Hvem laver kontrakten
Afhængig af hvem du indgår en aftale med og om hvad, kan det være forskellige parter, der udfærdiger kontrakten. Mange større entreprenører har deres egen kontrakt, de tager udgangspunkt i, og her er det vigtigt at konsultere en rådgiver som en arkitekt eller i mere komplicerede sager en boligadvokat, for at tjekke hvad der bliver skrevet under på. Se ydelsen kontrakt med entreprenører.
I andre tilfælde udfærdiger vi kontrakten, og her er der selvfølgelig større kontrol med hvilke vilkår, der gælder, men stadig vil det være i dialog med entreprenøren, så alle kan se sig selv i aftalen.
De vigtigste punkter at være opmærksom på er i de fleste tilfælde: betaling for udført arbejde, tidsplan, dagbøder samt aflevering.
Betaling for udført arbejde
I henhold til AB Forbruger falder betalingen efter udført arbejde. De fleste entreprenører vil dog gerne have betaling løbende i større projekter, og derfor vil det ofte blive aftalt, at der sker en løbende a conto betaling i forhold til udført arbejde. Det kan enten ske hver 2.-4. uge eller efter behov.
Det er vigtigt at holde penge tilbage tilsvarende det arbejde, der mangler at blive udført og kun betale for det arbejde, der er udført. Her kan vi som arkitekter hjælpe med at føre tilsyn på projektet og godkende fakturaer, så der løbende kun bliver betalt for udført arbejde. Se mere under ydelsen Tilsyn og aflevering af byggeriet.